معرفی انواع سوزن های چرخ خیاطی و ماشین آلات دوخت و دوز

معرفی انواع سوزن های چرخ خیاطی و ماشین آلات دوخت و دوز

بررسی تفصیلی و معرفی انواع سوزن های چرخ خیاطی و ماشین آلات دوخت و دوز

سوزن همواره یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قطعات و اجزا در ماشین آلات دوخت و دوز محسوب میگردد که با وجود اندازه ی کوچک خود یکی از مهم ترین عملکرد ها را در فرآیند دوخت انجام می دهد. سوزن های خیاطی یک اختراع مرسوم و بسیار قدیمی در تاریخ محسوب می شود که معمولا از آن برای چسباندن و دوختن دو تکه جامه و پارچه بر روی یکدیگر استفاده می کردند. اما سوزن های خیاطی جدید که جنس فولادی داشتن تقریبا از اواخر قرن 17 میلادی در اروپا و برای دوخت و دوز تخصصی و در اندازه های بسیار کوچک تر در حالت صنعتی اختراع شد و به صورت عمده مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین سوزن های جدید که در ماشین آلات دوخت و دوز مورد استفاده قرار می گیرند در جنس های فولادی و آلیاژ هایی نظیر پلاتین و طلا در ابعاد های فوق العاده کوچک و دارای سوراخ های کم تر از 2 میلی متر ساخته شده اند. این سوزن ها ، همان سوزن هایی هستند که ما برای ماشین آلات و چرخ های خیاطی خانگی و صنعتی خود همواره استفاده کرده ایم. این سوزن ها دارای فناوری و روش های ساخت مختلفی هستند که اصولا به طور مخصوص برای هر نوع ماشین آلات و انواع پارچه در شکل ها و اندازه های مختلف ساخته و به بازار عرضه می شوند.

برند شناسی و شرکت های معروف تولید سوزن در جهان

امروزه به دلیل گستردگی صنعت در سر تا سر جهان و همچنین توسعه ی ارتباطات و ماشین آلات صنعتی در جهان و همچنین انتقال تکنولوژی کشور های بسیاری هستند که به تولید سوزن و مشتقات آن می پردازند. اما تعداد شرکت های محدودی در جهان هستند که به تولید تخصصی سوزن برای ماشین آلات دوخت و دوز مختلف در تیراژ بالا و کیفیت عالی  می پردازند که آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ارگان

شرکت ORGAN NEEDLES

برند ارگان ژاپن، یکی از مطرح ترین و معروف ترین برند های سوزن در دنیا می باشد که یکی از با کیفیت ترین و بهترین سوزن های انواع چرخ های خیاطی را در جهان تولید می نماید. این شرکت در سال 1920 میلادی فعالیت خود را در شهر توکیو آغاز نمود و با تکنولوژی های گسترده ای که  دارا بود توانست محصولات بسیاری را در سر تا سر جهان برای مشتریان خود فراهم نماید. هم اکنون محصولات این برند ژاپنی در کارخانه های این شرکت در کشور ویتنام تولید می گردد.


اشمیتز

شرکت Schmetz needles

این شرکت مطرح آلمانی، یک برند بسیار قدیمی و مطرح می باشد که سوزن های تمامی ماشین آلات دوخت و دوز را تولید می نماید. همچنین این شرکت سوزن هایی را با فناوری متفاوتی تولید می نماید که اصطلاحا به آن ها سوزن های سر ساچمه ای نیز می گویند که باعث می شود تا هنگام دوخت بر روی پارچه های مشمایی و یا پلاستیکی، سوزن هرگز داغ نشود. البته این شرکت آلمانی در سایر حوزه های لوازم و قطعات یدکی چرخ های خیاطی نیز فعالیت می نماید، اما سوزن های این برند همواره  به خاطر کیفیت بسیار بالای خود در جهان مطرح می باشد.


groz-beckert

شرکت Groz-beckert

یکی از مطرح ترین و معروف ترین و همچنین قدیمی ترین برند های تولید سوزن در جهان برند آلمانی گروز بکرت آلمان می باشد که از قرن 18 میلادی به تولید سوزن های ماشین آلات دوخت و دوز می پردازد که هم اکنون این شرکت دارای شعب و کارخانه های تولیدی هم در قاره اروپا و آسیا و همچنین کشور ایالات متحده می باشد که با انتقال تکنولوژی و فناوری به تولید سوزن های چرخ های خیاطی و ماشین آلات دوخت و دوز می پردازند.

همچنین در بازار جهانی سوزن های دیگری موجود هستند که اکثرا ساخت کشور چین می باشند و کیفیت سه برند بالا را دارا نمی باشند اما قیمت به مراتب پایین تری دارند.

معرفی انواع نوع و کد سوزن

اصولا سوزن های چرخ های خیاطی دارای کد و شماره های به خصوصی می باشند که هر کد برای یک مدل چرخ و هر شماره برای ضخامت های مختلفی از پارچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کد HA : کد HA  بر روی تمامی سوزن های چرخ خیاطی های خانگی با تمامی مدل ها و برند ها حک می شود، به این معنی که شما برای چرخ خیاطی های خانگی خود با هر برند و مدلی، باید سوزن های با کد  HAرا تهیه نمایید. همچنین این سوزن از سایز 9 تا 22 را دارا می باشد که شما با توجه به نوع ضخامت پارچه های خود می توانید شماره مورد نظر را انتخاب نمایید.

کد DB : این کد برای چرخ خیاطی های راسته دوز صنعتی می باشد. به این معنی که شما برای تمامی چرخ های راسته دوز خود با هر مدل و برندی باید سوزن با کد DB را تهیه نمایی. این سوزن از شماره ی 9 تا 24 در بازار برای انواع پارچه ها با صخامت های متفاوت عرضه شده است.

کد DC : کد DC مخصوص سوزن های چرخ های زیگزال دوز و سردوز می باشد که از شماره ی 9 تا 23 برای انواع پارچه های ظریف و تریکو تا پارچه های متوسط، ضخیم و فوق ضخیم تولید شده است.

کد DV63 : این کد برای سوزن های چرخ خیاطی های صنعتی میاندوز می باشد، بنابراین شما برای خرید سوزن های چرخ های میاندوز صنعتی حتما باید سوزن با کد DV63 تهیه نمایید. این سوزن نیز برای انواع پارچه های مختلف در شماره های مختلف تولید شده است.

کد DP5 : این کد برای سوزن های چرخ های راسته دوز کمپلت درشت و یا ضخیم دوز چرخ های مادگی دوز می باشد. این سوزن از نظر سایز بین سوزن های راسته ظریف دوز و راسته دوپایه ضخیم دوز قرار می گیرد. نکته ی بسیار مهم و قابل توجه این است که سوزن های با کد DP5  همچنین برای چرخ های صنعتی مادگی دوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این سوزن از شماره ی 9 تا 24 طراحی شده است. سوزن های با کد DP5  دارای ساق بلند تر نسبت به سوزن های با کد DB می باشد.

کد DP17 : این کد سوزن مخصوص چرخ خیاطی های راسته ی دو پایه ضخیم دوز می باشد که برای دوخت پارچه های ضخیم و فوق ضخیم نظیر پارچه های مبلی، چرم و روکش های صندلی مورد استفاده قرار می گیرد. سوزن های  DP17 دارای بلند ترین ساق میان سوزن های راسته دوز می باشد که برای چرخ های راسته دو پایه هستند. این سوزن از شماره ی 12 تا 24 تولید شده است.

کد TQ : این کد سوزن مخصوص چرخ های دکمه دوز صنعتی می باشد که در دو نوع TQ1 و TQ7 در بازار ارائه می شود که تفاوت کد تی کیو 1 و تی کیو 7 فقط در اندازه های ساق و قد سوزن می باشد. این سوزن در شماره های 12 ، 14 ، 16 و 18 بسیار پر مصرف می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد TV : این کد مخصوص سوزن های چرخ های دو سوزنه، کابویی، دوسوزن دو ماکو و چرخ های سه سوزنه می باشد که در سه نوع TV1 ، TV5 ، TV7 و TV64 عرضه می شود که هر کدام از این سوزن ها در اندازه قد و ساق خود متفاوت هستند. همچنین این سوزن در شماره های مختلف تولید می شود که برای پارچه های مختلف با ضخامت های مختلف کاربرد دارد.

کد UO ( سوزن پیچ ) : این سوزن برای چرخ های کش دوز و 12 سوزنه و 13 سوزنه ی صنعتی کاربرد دارد که برای دوخت لباس های ورزشی، لباس زیر و لباس های کشی استفاده می شوند. سوزن UO هم نیز مانند سایر سوزن ها در شماره های مختلف تولید و عرضه می شود.

کد DN : این کد سوزن ، مخصوص سوزن های چرخ های سر کیسه دوز و گونی دوز می باشد، بنابراین شما برای تهیه سوزن چرخ های سرکیسه دوز خود حتما باید از سوزن های با کد DN استفاده نمایید.

کد LW : این کد برای چرخ های صنعتی پس دوزی مورد استفاده قرار می گیرد. سوزن های LW  که برای چرخ های پس دوز مورد استفاده قرار میگیرند نیز از شماره ی 12 تا 24 تولید می شوند که این سایز ها مصرفی تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

/// نوشته شده توسط تیم تولید محتوا دوخت یدک ؛ کپی برداری برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است ///

نظرات بازدیدکنندگان